Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Wymiana napinacza paska klinowego

04-12-2015

Pasek klinowy w samochodzie należy do najmniej okazałych, choć bez wątpienia najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Podzespół napędza wiele urządzeń z osprzętu jednostki napędowej, w tym prądnicę, alternator i pompę wodną, a często także wentylator chłodnicy.

 

Niestety, wymiana paska klinowego nie należy do najprostszych czynności, zwłaszcza w przypadku, gdy silnik jest w trudno dostępnym miejscu. Nie należy jednak z tym zwlekać, bowiem jazda bez pracującej prądnicy i pompy wodnej może skończyć się zatarciem silnika, zaledwie po kilku kilometrach lub, w najlepszym wypadku, doszczętnym rozładowaniem akumulatora. W naszym artykule podpowiadamy, jak prawidłowo dokonać wymiany paska.

 

Co to jest napinacz paska?

 

Pasek, który napędza cały osprzęt silnika wyposażony jest zwykle w napinacz zapewniający jego właściwe naprężenie. Ponadto napinacz przeciwdziała ślizganiu się paska, co w wielu przypadkach okazuje się niezwykle ważne. W starszych modelach samochodów pasek podczas montażu napinany był w głównej mierze poprzez wyregulowanie mocowania danego podzespołu, zwykle na przykład alternatora. Niestety w czasie eksploatacji samochodu pasek ulegający rozciągnięciu i jego coraz większy luz nie były w żaden sposób kompensowane, co często doprowadzało do ślizgania się paska i wycierania współpracujących z nim kół napędowych. Ponadto specjaliści zauważyli także pogorszone działanie napędzanych podzespołów tj. alternatora i układu wspomagania kierownicy.

 

Rozwój motoryzacji sprawił, że w nowych samochodach naciąg paska realizowany jest poprzez napinacz, który składa się z rolki dociskającej pasek, dźwigni i sprężyny napinającej. Napinacz w niektórych przypadkach jest dodatkowo wyposażany w amortyzator drgań paska, który wycisza jego pracę.

 

Jak wymienić napinacz paska?

 

Napinacz paska to typowy element eksploatacyjny, dlatego nikogo nie powinien zdziwić fakt, że od czasu do czasu będzie trzeba go wymienić. Do wymiany konieczne będzie odciągnięcie dźwigni napinacza odpowiednim narzędziem i zdemontowanie paska napędowego. Następnie należy odkręcić śruby mocujące sam napinacz. Po zamontowaniu nowego napinacza trzeba ponownie odchylić jego dźwignię, a pasek zakłada się na swoim miejscu. Jeżeli nie posiadacie żadnego doświadczenia, sugerujemy udać się do warsztatu, bądź zlecić wymianę znajomemu, który się na tym zna. Nieprawidłowa wymiana napinacza paska będzie bowiem skutkować szybszym jego zużyciem i w efekcie ponowną wymianą w stosunkowo niedługim czasie.

 

O czym należy pamiętać?

 

Podczas procesu wymiany napinacza zaleca się także wymianę samego paska. Dlaczego? Przede wszystkim by mieć pewność, że współpracujący z niesprawnym napinaczem stary pasek nie przysporzy wkrótce problemów, które będą wynikać z jego wyślizgania, spękania lub wytarcia. Ponadto warto kontrolować stan tego podzespołu, by mieć wgląd, czy nie zbliża się nieuchronna wymiana paska, bądź jego napinacza.

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.