Samochód to zespół niezwykle skomplikowanych elementów, które dla sprawnego funkcjonowania całości nie tylko powinny samodzielnie działać w sposób prawidłowy, ale i muszą ze sobą odpowiednio współpracować. Jednak, jak zwykle w przypadku złożonych mechanizmów, od czasu do czasu dochodzi w samochodzie do różnych awarii. Które podzespoły psują się najczęściej?
Zawieszenie samochodowe jest zespołem elementów łączących koła pojazdu z nadwoziem. Zadaniem zawieszenia jest przenoszenie sił powstających na styku koła z podłożem na resztę pojazdu. Spełniając swoją funkcję, zawieszenie dba o komfort jazdy kierowcy i pasażerów oraz zapewnia im bezpieczeństwo w ruchu drogowym zachowując kontrolę nad statecznością i sterownością pojazdu. Z uwagi na to, iż zawieszenie jako całość jest zdecydowanie najbardziej eksploatowanym podzespołem, jego poszczególne elementy należą do szczególnie awaryjnych części samochodu.
Turbosprężarki są elementami konstrukcji nowoczesnych silników benzynowych oraz silników diesla, a ich zadanie to zwiększenie mocy wraz z momentem obrotowym samochodu. Turbosprężarki zapewniają spore osiągi również tych pojazdów, które wyposażone są w silniki o stosunkowo niewielkiej pojemności. Najczęstszymi przyczynami ich awarii są uszkodzenia wirnika, co zwykle jest efektem nieprawidłowej eksploatacji samochodu.
Sprzęgło dwumasowe to kolejny element konstrukcji nowoczesnych samochodów. Jego zadaniem jest ochrona układu napędowego, zaś większość awarii tego elementu wynika z nadużywania potencjału nowoczesnych silników.
Najczęstszym powodem awarii układu wtryskowego jest paliwo słabej jakości, co niestety w ostatnich latach jest plagą na polskich stacjach benzynowych. Co gorsza, awaria układu wtryskowego należy do jednej z najkosztowniejszych usterek mechanicznych w samochodzie.
Uszkodzenia pompy paliwowej często mają miejsce w sytuacji, gdy w baku jest mało paliwa, co oznacza jej zwiększoną i bardziej natężoną pracę. Taki stan prowadzi do przegrzania pompy i w konsekwencji jej awarii.
Kolejne miejsce na liście zajmuje alternator, odpowiadający za brak prawidłowego ładowania akumulatora. Efektem jego awarii są problemy z uruchomieniem silnika samochodu, za co nazbyt często obarcza się winą (zupełnie niesłusznie) akumulator.
Największą zaletą rozrusznika jest fakt, iż nie należy on do szczególnie drogich części samochodowych. Stąd też przy pierwszych oznakach awarii tego elementu warto dokonać jego wymiany.
Problemy z układem chłodzenia sygnalizuje właściwa, czerwona kontrolka. Niestety, w przypadku jej zapalenia się, najczęściej jest już za późno na jakiekolwiek naprawy. Winnych możliwych awarii jest mnóstwo (przerdzewiała chłodnica, nieszczelne przewody, zepsuty termostat), dlatego cały układ chłodzenia należy kontrolować jak najczęściej.
Ze względu na ogromną wrażliwość na zawilgocenie, cewka zapłonowa jest jednym z najczęściej psujących się elementów samochodu. Jej zadaniem jest przemiana prądu o niskim napięciu na prąd o napięciu wysokim. Proces ten jest konieczny do wytworzenia iskry przez świece zapłonowe. Awaria cewki uniemożliwia uruchomienie silnika lub jego nieprawidłową pracę.
Problem z ładowaniem może oznaczać awarię alternatora lub zabrudzone klemy, jeśli jednak wykluczymy te możliwości, pozostaje nam tylko jedno – awaria akumulatora. Niestety, tej części samochodu naprawić się nie da. W tym przypadku usterka wiąże się najczęściej z koniecznością zakupu nowej baterii.