Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Cieknący amortyzator – groźna usterka

19-05-2015

Amortyzator to nieoceniony element zawieszenia, który odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy. Głównym zadaniem amortyzatora, jak sama nazwa wskazuje, jest amortyzowanie, czyli minimalizacja wszelkich drgań z elementów sprężystych. Oczywiście, ten element zawieszenia jest również bardzo istotny jeśli mówimy o wygodzie, ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że jest to kwestia drugorzędna. Co jeśli zawodzi?

 

Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań koła i elementów zawieszenia względem całego pojazdu. Gdyby samochód nie posiadał amortyzatorów, użytkownicy odczuwaliby nieustanne uczucie kołysania. Oczywiście doprowadziłoby to prawdopodobnie także do wypadku. Odpowiednia kontrola kół i ich przyleganie do jezdni, a więc przyczepność i sterowność – te wszystkie zadania spełniają w naszym samochodzie amortyzatory.

 

Wprowadzenie technologii ABS jeszcze bardziej podkreśliło ważną rolę amortyzatorów. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację w której koło odrywa się od nawierzchni w trakcie hamowania. Przyczyną może być właśnie nieprawidłowe tłumienie drgań.

 

Wyciek oleju

 

Amortyzatory, tak jak i wiele innych elementów samochodu, w miarę pokonywanych przez auto kilometrów ulegają stopniowemu zużyciu. Czas ich użytkowania zależy przede wszystkim od tego czy prawidłowo zostały zamontowane a także od warunków i sposobu eksploatacji pojazdu.

 

Bardzo częstą przyczyną awarii amortyzatorów jest wyciek oleju. Należy pamiętać, że nie można lekceważyć wycieku oleju z wnętrza amortyzatorów. Niestety, samoistne uszczelnienie tłoczyska nie jest rozwiązaniem tego problemu, a co gorsze proces psucia się takiego amortyzatora systematycznie postępuje i to bardzo szybko. Wówczas wystarczy, że do wnętrza amortyzatora przedostanie się niewielka ilość powietrza i w końcu ten komponent przestanie całkowicie działać. Po zaobserwowaniu takich objawów należy wymienić amortyzatory na nowe.

 

Ślady oleju oczywiście nie zawsze oznaczają nieszczelność amortyzatora. Gdy tłoczysko wysuwa się, zabiera ono na swej powierzchni nieco oleju z wnętrza amortyzatora. Wystarczy drobna nieszczelność – źle dobrana uszczelka, by pojawiły się ślady oleju. Po pewnym czasie nawet nieduży wyciek powoduje jednak znaczne zmniejszenie ilości oleju i w konsekwencji spadek siły tłumienia amortyzatora. Dlatego warto zadbać także o komponenty w otoczeniu amortyzatora, które w znaczny sposób wydłużą jego żywotność.

 

Naprawa

 

Nie trudno zauważyć tego, że samochód powoli traci sprawność i łatwo można zrozumieć pewne zachowania pojazdu na pojedynczych nierównościach. W przypadku niepokojących odczuć należy natychmiastowo sprawdzić stan amortyzatorów w samochodzie. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w serwisie, gdzie wnikliwe badanie diagnostyczne dostarczy  szczegółowych parametrów. Bardziej doświadczeni użytkownicy mogą także ręcznie rozbujać auta i sprawdzić zachowanie pojazdu – taka metoda może jednak nie do końca okazać się prawidłową w interpretacji.

 

Amortyzatory cechuje niestety krótka żywotność, a proces ich regeneracji nigdy nie będzie w pełni satysfakcjonujący. Większość liczy, że regeneracja zapewni im spokój na jakiś czas – tak, to prawda. Natomiast na dłuższą metę po prostu się to nie opłaca – ani jakościowo, ani ekonomicznie. Najlepiej jest po prostu wymienić amortyzatory na nowe.


Decydując się na samodzielną wymianę amortyzatora należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  • Amortyzatory powinno się wymieniać jednocześnie przy obu kołach danej osi, co zapewni optymalną pracę zawieszenia,
  • W celu dokręcania amortyzatorów należy stosować klucz dynamometryczny i przestrzegać zalecanego przez producenta momentu,
  • Dokręcanie amortyzatorów przeprowadza się dwuetapowo: na podnośniku, przy wyluzowanym zawieszeniu i po założeniu kół oraz opuszczeniu pojazdu,
  • Należy przestrzegać kolejności składania poszczególnych elementów i powinny być one zmontowane tak samo jak w amortyzatorach zainstalowanych fabrycznie,
  • Po wymianie amortyzatorów należy skontrolować geometrię zawieszenia, co uchroni nasz samochód przed kolejnymi usterkami w tym obszarze,
  • Podczas wymiany należy zwrócić uwagę na stan komponentów otaczających i współpracujących z amortyzatorami. Jeśli wykazują ślady zużycia należy je zastąpić nowymi.

Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.