Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Zbyt wysoki poziom oleju w silniku – nie lekceważ tego problemu

16-09-2014

Kontrolowanie poziomu oleju silnikowego jest podstawowym obowiązkiem eksploatacyjnym każdego właściciela pojazdu. Informuje o tym nawet instrukcja obsługi samochodu, do której jednak mało kto zagląda. Poziom oleju nie może być ani za niski, ani za wysoki.

 

Do sprawdzania poziomu oleju służy tzw. bagnet, który znajduje się pod maską w łatwo dostępnym miejscu. Czytelna podziałka informuje nas, jaki jest faktyczny jego stan. Gdy jest go zbyt mało – ubytek trzeba uzupełnić, a następnie poszukać źródła wycieku. Dużo groźniejsze mogą jednak okazać się skutki utrzymywania zbyt wysokiego poziomu oleju.

 

Zbyt wysoki stan oleju silnikowego – jakie są tego przyczyny?

 

Choć trudno w to uwierzyć, nadal zdarzają się sytuacje, gdy albo mechanik, któremu zleciliśmy wymianę, albo wręcz sam właściciel pojazdu, nalewa zbyt dużo oleju do silnika. Powodów jest kilka. Najczęściej zbyt ufnie wierzymy w dane serwisowe, które określają ilość oleju w naszym silniku. Owszem, te dane są bardzo dokładne, ale nie uwzględniają cech eksploatacyjnych. Po latach nie ma praktycznej możliwości usunięcia 100% oleju z silnika podczas wymiany. Tradycyjna metoda spuszczania oleju poprzez korek w misce nie jest dokładna i w efekcie w silniku zostaje nawet kilkaset mililitrów starego oleju. Jeśli w takiej sytuacji nalejemy do silnika dokładnie tyle oleju, ile wskazuje książka serwisowa, mamy ogromną szansę na przekroczenie dopuszczalnego poziomu. Skuteczniejszą metodą wymiany oleju jest korzystanie z tzw. odsysarki, ale nie wszystkie serwisy nią dysponują.

 

Drugim powodem nalania oleju ponad stan jest wykonywanie tej czynności na ciepłym silniku. Olej spływa do miski wolno, nawet przez kilka godzin od momentu zgaszenia jednostki. Wcześniej krąży po komorze i utrzymuje się na powierzchni elementów silnika. Dlatego doświadczeni mechanicy podczas wymiany oleju nigdy nie uzupełniają go „pod korek”. Starają się utrzymać poziom lubryfikantu w środkowej skali bagnetu. Właścicielowi zalecają natomiast sprawdzenie stanu po kilku godzinach od wymiany, na zimnym silniku. Jeśli jest zbyt niski – można dolać oleju do pożądanego poziomu. Oczywiście zbyt wysoko poziom oleju w silniku nie jest związany wyłącznie z niedbałą wymianą. Często odpowiedzialny za taki stan rzeczy jest sam silnik, a dokładnie jego usterki. Ten temat przybliżymy Wam w jednym z kolejnych artykułów.

 

Czym grozi zbyt wysoki poziom oleju w silniku?

 

W tym przypadku powiedzenie „Co za dużo, to niezdrowo” pasuje wręcz idealnie. Silniki bardzo źle znoszą pracę ze zbyt wysokim poziomem oleju i szybko dają o tym znać. Kierowca tak eksploatowanego pojazdu zauważy, że z rury wydechowej wydobywa się bardzo dużo dymu o charakterystycznej, błękitnej barwie. Świadczy to o przedostawaniu się oleju do komory spalania. Jest to bardzo niekorzystne zjawisko, w efekcie którego jednostka ulegnie poważnej awarii. Zbyt wysoki poziom oleju znacznie podnosi ciśnienie w silniku. Będzie się to wiązać z narażaniem uszczelniaczy na pracę w  warunkach, do których nie zostały stworzone. Po czasie uszczelnienia zaczną przepuszczać olej. Dalej działa już efekt lawiny. Pierścienie nie będą nadążać ze zbieraniem oleju z gładzi cylindrów, a ten przedostanie się do komór spalania. W kolejnym etapie olej zacznie odkładać się w gniazdach świec zapłonowych, na tłokach i zaworach. Część oleju pojawi się także w odmie i filtrze powietrza. Jak łatwo się domyślić, wszystkie te zjawiska mają fatalny wpływ na kondycję silnika. Jednostka eksploatowana w takich warunkach przez dłuższy czas, będzie wymagała gruntownego i oczywiście kosztownego remontu.

 

Kontroluj poziom oleju w silniku!

 

Warto wyrobić w sobie nawyk okresowego sprawdzania stanu oleju. Ta czynność zajmie nam najwyżej 2 minuty. Wyjmujemy bagnet i przyglądamy się skali. W sprawnym silniku poziom oleju powinien utrzymywać się pomiędzy MIN a MAX. Jeśli pomiędzy wymianami nie obserwujemy ubytku lub przybytku poza skalą, wszystko jest w porządku. Pamiętajcie, że wiele współczesnych silników ma tendencję do nadmiernego spalania oleju – znane są przypadki jednostek, dla których charakterystyczne jest zużywanie nawet litra oleju na 1000 kilometrów! Dlatego tak ważna jest regularna kontrola.

 

Jeśli zauważycie, że oleju jest zbyt mało – uzupełnijcie poziom. Róbcie to ostrożnie, aby nie nalać zbyt dużo płynu. W sytuacji, gdy poziom wykracza poza wskaźnik MAX, musicie sięgnąć po bardziej skomplikowaną procedurę. Najlepiej po prostu podjechać do warsztatu, który dysponuje odsysarką. Przy okazji umówcie się na wizytę serwisową, podczas której fachowiec ustali przyczynę przybywania oleju. Jeśli czujecie się na siłach, może spróbować odessać olej we własnym zakresie. Wystarczy do tego giętka, cienka rurka i spora strzykawka. Rurkę wkładamy w miejsce bagnetu aż poczujemy opór. Przy pomocy strzykawki odciągamy olej, cały czas kontrolując stan na bagnecie.

 

Pamiętajcie – zbyt wysoki poziom oleju w silniku jest dla jednostki bardzo niekorzystny. Dlatego możliwie szybko umówcie się na wizytę w warsztacie i poproście o ustalenie przyczyny.

Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.