Zbyt wysoka temperatura silnika samochodowego nie oznacza niczego dobrego. Może to w konsekwencji doprowadzić do stałego przegrzewania się, a co za tym idzie licznych usterek jednostki napędowej. Jak temu skutecznie zaradzić?
Informacje o aktualnej temperaturze silnika wyświetlane są za pośrednictwem analogowego lub elektrycznego zegara, dzięki czemu kierowca może szybko i sprawnie określić czy jest ona prawidłowa. Oczywiście wskazania nie zawsze muszą być dokładnym odzwierciedleniem realnej temperatury jednostki napędowej, ale gdy wskazówka zaczyna zbliżać się do wysokich wartości oznaczonych czerwonym kolorem to jest to pierwsze ostrzeżenie, które powinno skłonić nas do złożenia wizyty w warsztacie. W niektórych samochodach o zbyt wysokiej temperaturze silnika może informować wyłącznie zapalona, czerwona dioda – wówczas należy niezwłocznie przerwać jazdę. Nie wiemy bowiem, czy temperatura została przekroczona zaledwie o kilka, czy nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Przyczyn przegrzewania się silnika może być wiele. Jednym z najczęstszych powodów jest nieszczelność układu chłodzenia. Przeważnie usterki te są zauważalne gołym okiem. Gorzej, gdy awarii uległ termostat, który ma bezpośredni wpływ na poziom temperatury silnika. Część ta odpowiedzialna jest za sterowanie cieczą chłodzącą, której zadaniem jest schładzanie jednostki napędowej. Nieprawidłowo działający, uszkodzony termostat nadaje się wyłącznie do wymiany. Na szczęście część ta nie należy do najdroższych podzespołów, a termostat pochodzący od renomowanej firmy kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Zbyt wysoka temperatura silnika może być spowodowana także awarią wentylatora chłodnicy. Wentylator uruchamia się w momencie, gdy niemożliwe jest schładzanie silnika za pośrednictwem naturalnego przepływu powietrza. Oznacza to, że powinien włączać się na postojach, w korach itp. Jeżeli w takich sytuacjach temperatura silnika nie utrzymuje się, tylko wyraźnie wzrasta, to awarii uległ albo termostat, albo właśnie wentylator. Warto również zwrócić uwagę na stan zabrudzenia chłodnicy – zarówno od strony zewnętrznej, jak i od wewnątrz. Gruntowne oczyszczenie chłodnicy jest w stanie zwiększyć skuteczność chłodzenia. Jeżeli wykonaliśmy wyżej wymienione czynności, a mimo to silnik nadal przegrzewa się to powinniśmy udać się do specjalistycznego warsztatu, w którym mechanicy skutecznie zdiagnozują i wyeliminują problem zbyt wysokich temperatur pracy jednostki napędowej.
Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl
lista poradników