Uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika to awaria, którą przeważnie ciężko jest zauważyć gołym okiem. Jest to jednak na tyle poważny problem, który jeżeli pozostanie niezauważony może narazić kierowcę na spore wydatki. Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?
W przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika sprawne zdiagnozowanie problemu stanowi klucz do sukcesu. Właściciel pojazdu w ten sposób oprócz czasu, zmarnowanego na podróżowaniu od warsztatu do warsztatu oszczędzi sporą ilość gotówki. Niekiedy zdarza się, że obok kosztów zakupu uszczelki nie obejdzie się bez obróbki, a niekiedy wymiany samej głowicy, co może stanowić wydatek dochodzący do poziomu nawet kilku tysięcy złotych. Warto zatem dowiedzieć się jakie są standardowe symptomy dla uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
Według mechaników podstawowymi objawami uszkodzonej uszczelki jest ubywanie płynu chłodniczego ze zbiornika, przybywanie oleju silnikowego na bagnecie, pojawianie się tłustych plam w zbiorniku wyrównawczym oraz stanowczo zbyt wysoka temperatura silnika. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na nierówną pracę silnika na biegu jałowym, brak kompresji na którymś z cylindrów (niekiedy na kilku), trudności w uruchomianiu silnika oraz sporą ilość białego dymu, wydobywającego się z wydechu w momencie naciśnięcia pedału przyspieszenia. Są to typowe objawy, po których należy jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy w celu sprawdzenia stanu uszczelki pod głowicą.
Niektórzy uważają, że w samochodzie jest tyle rozmaitych uszczelek, że tymczasowa jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą nie będzie stanowiła większego problemu. Jest to jednak w zupełności błędne myślenie. Uszczelka pod głowicą jest jedną z najważniejszych uszczelek samochodowych, a jej uszkodzenie może wiązać się z poważnymi awariami. Uszczelka ta zapewnia szczelność pomiędzy głowicą, a blokiem silnika. Specjalistycznie wydrążonymi kanalikami przepływają tutaj olej silnikowy oraz płyn chłodniczy. Przepalenie uszczelki może doprowadzić do połączenia się tych obu substancji, które mają całkiem inne przeznaczenie i właściwości. Dodając do tego ekstremalne wartości panujące w komorach spalania jak choćby ciśnienie dochodzące do wartości 200 barów, czy temperaturę sięgającą niekiedy poziomu 2500 stopni Celsjusza można zobrazować sobie skalę problemu i podróżowanie z uszkodzoną uszczelką.
Jakie są główne powody uszkodzenia uszczelki głowicy silnika? Najczęstszą awarią jest przepalenie łączenia pomiędzy cylindrami, co objawia się brakiem ciśnienia na sąsiadujących cylindrach. Dochodzi do niej w przypadku uszkodzonego układu chłodzącego, zbyt ostrej jazdy bądź amatorskiego tuningu samochodowego. Nieco rzadziej awarie występują w wyniku złego montażu uszczelki oraz w przypadku przedwczesnego zużywania się materiału, z jakiego jest wykonana. Na przepalenie uszczelki szczególnie narażone są samochody z instalacją gazową, gdyż jej montaż wymaga ingerencji w układ chłodzenia, a dodatkowo zasilanie gazem wyraźnie podnosi temperaturę wewnątrz komory spalania.
Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl
lista poradników