Półoś to element układu napędowego pojazdu która łączy most napędowy bądź skrzynie biegów z piastą koła, zapewniając dynamiczne połączenie pomiędzy silnikiem a kołami napędowymi, oraz umożliwiając przeniesienie momentu napędowego silnika z koła do pojazdu. Umożliwia skręt kół podczas ruchów zawieszenia. Wyróżniamy półosie sztywne lub przegubowe w zależności od tego, czy są doprowadzone do kół napędowych kierowanych czy niekierowanych, oraz zależnych lub niezależnych od siebie. Wyróżniamy trzy rodzaje półosi napędowych - nieobciążona, która oprócz momentu skręcającego jest obciążona momentami zginającymi do pionowych oraz poziomych i poprzecznych sił reakcji podłoża, działających na koła napędowe w czasie jazdy samochodu. Kolejnym rodzajem jest półoś częściowo odciążona która oprócz momentu skręcającego przenosi część momentów zginających od siły działających na koło samochodu. Ostatnim rodzajem jest półoś odciążona, która nie przenosi żadnych momentów zginających i pracuje pod obciążeniem tylko w momencie skręcania.
Wybrałeś kategorię: Napęd osi - Wał napędowy przegubowy i półoś.
Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.