Polska została wezwana przez Komisję Europejską do regulacji przepisów w zakresie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jakie będą zmiany? Czy dotkną one kierowców?
Komisja Europejska wysłała do Polski pismo z zastrzeżeniami dotyczącymi wdrożenia wymaganego systemu składowania i recyklingu starych pojazdów oraz części samochodowych. Konkretnie chodzi o dyrektywę unijną z 2000 roku, która ma zagwarantować demontaż oraz recykling starych pojazdów w przyjazny dla środowiska sposób.
Według KE w polskim prawodawstwie istnieje sporo niedociągnięć, które naruszają przepisy. Już w 2009 roku otrzymaliśmy ostrzeżenie od Komisji Europejskiej, w którym dokładnie było wskazane o co chodzi – od tego czasu udało nam się rozwiązać część tych problemów, ale ponowne wezwanie oznacza, że jednak nie wszystkie.
Kolejne wezwanie do regulacji Polska otrzymała w 2012 roku. W tym samym czasie zobowiązaliśmy się do wywiązania z wszystkich zaległości w czasie ponad roku. Mimo to, Komisja Europejska nadal twierdzi, że polskie prawodawstwo nie rozwiązuje wszystkich powstałych problemów, głównie w zakresie obowiązku zużytych części, które muszą zostać poddane recyklingowi, gdyż nie będą mogły zostać ponownie wykorzystane. Dodatkowo, KE wskazuje, iż w Polsce dyskryminowane są pojazdy, które nie są zarejestrowane w naszym kraju.
Dyrektywy wyznaczone przez Unię Europejską mają na celu ograniczenie ilości odpadów pochodzących z samochodów wycofanych z ruchu drogowego, a które będą się nadawały do eksploatacji w innych pojazdach. W tym celu Komisja Europejska ustala nowe standardy dla producentów pojazdów, które zobowiązują ich do tworzenia części tak, by mogły być jak najdłużej wykorzystywane.
Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl
lista aktualnościCopyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.